Skip to main content

Dalmatia sykkel & båt

Kroatia frister med sin vakre kyst – krydret med lavendel og rosmarin, olivenlunder og vinranker. Bli med på øyhopping – med egen båt og sykler – til de fantastiske øyene utenfor Split. Vi bor på båten og ankrer opp hver dag i ny, idyllisk havn. Gammel historie, strender med krystallklart vann og byer med flott renessansearkitektur kjennetegner disse øyene.

Fulltekstsøk

Priser

Prisen for turen er fra kr 19 900,- inkludert fly t/r Split.
Fra 2022 inkluderer Oliven Reiser flyreisen i prisen igjen.
Det gjøre hele turen både rimeligere og enklere med hensyn til transport fra/til flyplassen.
Sjekk flytider under «Transport og fly»

Turen uten fly koster minus kr 2.000, -
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.
Ta kontakt for tilbud om dere ønsker å endre dato for flyreisen (f.eks. forlenge reisen).

Prisen inkluderer:

  • 7 overnattinger i lugar på båten MV Toma m/frokost
  • 6 middager med vin/vann
  • 6 lunsjer med vin/vann
  • 2 vinsmakinger
  • Transfer fra og til flyplassen i Split
  • Syklende lokalguide
  • Syklende norsk reiseleder 
  • Sykkel m/utstyr 
  • Guidet omvisning i Split

Enkeltromstillegg kr 2 900,-
Elsykkel kr 1500,-

Transport og fly

I 2022 velger vi å ha fly inkludert i prisen. Her er flytidene til turene våre:

27.08.2022  OSLO   SPLIT    10.25  13.20  SK4733
03.09.2022  SPLIT   OSLO   14.00  16.50  SK4734

Dagsprogram

  • Dag 1: Ankomst

    Flybussen inn til båthavna i Split. Vi sjekker inn på båten, og seiler vi ut til Brac og Milna havn. Lunsj serveres på overfarten. Det blir anledning til en liten prøvetur langs den trivelige kystlinjen og et bad for de badelystne.

  • Dag 2: Brac. Milna – Humac – Gazul – Bol 45 km

    Romerne kom hit 167 f. kr. Venezia regjerte her i nesten 400 år. Landskapet er kupert denne dagen. Vi sykler fra vestlige Milna oppover fra båthavna til åsryggen over havnebyen. Til Lozisca og videre opp til Humace for bar. Her passeres olivenlunder, fikentrær, mandeltrær og vindruelandskap. Den hvite kalksteinen her er viden kjent, brukt både i den tyske Riksdagsbygningen, Det Hvite Hus i Washington og den romerske keiser Diokletians palass i Split. Hos vennlige Nicolas i vesle Gazul får dere servert en svært smakfull lunsj på hans vakre steingård på toppen av sykkelturen. Her bruker vi godt med tid. Nicolas har diverse godsaker han gjerne vil by på. Og dermed gis det som regel rom for en velfortjent strekk etter dette gode besøket. Utsikt til naboøya Hvar idet vi ruller ned til den kjente stranda i Bol, beliggende syd og midtveis på øya. Etter bading og rusletur i vesle Bol går vi om bord i båten som tar oss til Hvar for middag og overnatting. Adriaterhavets lengste øy. Her ankrer vi opp i Jelsa.

  • Dag 3: Hvar – Jelsa – Stari Grad – Hvar 32 km

    Øya er framfor alt kjent for sitt mangfold av farger. Ofte kalt lavendeløya. Kroatias Madeira er en kjent betegnelse. Gamle middelalderbyer med veneziansk arkitektur. Grekerne etablerte kolonier ca 400 f. kr her. Senere erobrere etterlot seg vakre gotiske palasser og marmorerte gater. Vi sykler fra Jelsa, beliggende midt på øyas nordside langs pinjekledde strender og gjennom små landsbyer med sine små pittoreske steinhus. Etter ca 12 km stopper vi i Stari Grad, en gammel gresk bosetting. Idag viden kjent for sine krokete gater og vakre smug fra den gang venetianerne hersket her. Oppover via Selca og Brusje før vi når åsryggen og lunsj. Er vinbonden hjemme får vi til et lite lokalt vingårdsbesøk denne dagen. Derfra ned til Hvar på vestkysten. I Hvar finner folk seg godt til rette i dype sofaer på en av barene ved vannkanten etter sykkelturen. Middag på båten og natta i Hvar.

  • Dag 4: Rundtur Vis 30 km

    Denne vesle øya har en svært så interessant historie. Gamle greske Issa(idag Vis) var i århundrene før romerne erobret området(romerske provinsen Dakia) den greske flåtes viktigste havn i Adriaterhavet. Under 2 verdenskrig var øya base for de allierte, samt i en periode hovedkvarteret for Josef Titos partisanbevegelse. Under Titos regime etter krigen var øya forbudt for turister og fungerte bl.a. som en av hovedbasene for den jugoslaviske hær og marine. Først i 1989 blei øya åpnet for sivilt besøk. Gode akiviteteter som har overlevd på øya gjennom de siste årtusener er vindyrking og fiske. Øya har ca 3500 innbyggere. Dere starter syklingen i Vis by og gjør en rundtur på øya via Komiza, Podspilje og Zena. På sistnevnte sted inntar vi lunsjen på en hyggelig restaurant. Vingårdsbesøk er vanligvis mulig i nærheten. Herfra i kuppert terreng med siste etappe rullende nedover igjen til Vis og båten. Liten vandring og vannhull i vesle Vis by, som har en befolkning på 2000 innbyggere. På vei til Korcula inntar vi middagen før vi ankommer Vela Luka vest på øya.

  • Dag 5: Vela Luka – Korcula 48 km

    En av de vakreste øyene i Adriaterhavet. Med sine hager av sypresstrær, olivenlunder og vinranker. Olivenolje er øyas viktigste jordbruksartikkel. Fra Vela Luka sykler vi til Blato Videre oppover til Smokvica og barstopp. Denne byen krever å være fødestedet til Marco Polo. Så til Pupnat for deilig og velfortjent lunsj. Nedover til kysten, langs havet, inn til Korcula, en vakker middelalderby med bøyde gater og smug. Her tilbringer vi kvelden og natta. Middag på båten.

  • Dag 6: Peljesac; Orebic – Sumartin eller Pucisca 19 km

    Vi seiler mot dagens startsted på halvøya Peljesac. Sykler vestover 7 km før 3-4 km opp til åsryggen med storslått utsikt. Nedover mot Loviste nordvest på øya. Svært hyggelig bar når vi kommer ned til havna her. Herfra tar vi båten videre inn mot Brac. Båtturen mot Brac tar noen timer, og sein lunsj og drikke kan nytes på seilingen til Sumartin eller Pucisca (avhenger av tid/vær) på Brac. Overnatting i havna her. Middag i byen. (ikke inkludert)

  • Dag 7: Pucisca eller Samartin – Supetar 25 km

    Pucisca er en hyggelig liten by. En liten morgentur her før opp fra byen, inn på øya i vakkert kulturlandskap, og deretter ut mot kysten. Småkuppert terreng. Vi finner et badested før vi når Supetar. Lunsj på båten, og inn til Split. I Split har vi guidet tur, og vi besøker den romerske keiseren Diokletians vakre og storslagne palass. Det stod ferdig i år 305 etter en intens byggeperiode på 10 år, og dekker et areal tilsvarende 6 fotballbaner. Split er Kroatias nest største by og har et aktivt og moderne natteliv. Avslutningsmiddag på båten om kvelden. Overnatting på båten i Split.

  • Dag 8: Hjemreise

    Frokost. Flybuss til flyplassen. Ca 30 minutter. Fly hjem

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

August 2022

27/8KroatiaDalmatiaøyene båt & sykkelMer enn 819 900,-Bestill
Kontakt oss