Dagsprogram

  • Dag 1: La Rochelle

    Ankomst på egen hånd til hotellet i La Rochelle. Ta dere tid til å nyte byen. La Rochelle var opprinnelig en fiskelandsby og en gang hovedstad. Byen har spilt en avgjørende rolle innen skipsfart og i fransk krigshistorie, blant annet på 1600-tallet under Ludvig XIII og sønnen hans, Solkongen. Romerne begynte tidlig med saltutvinning og vinproduksjon i området, og fra det 1300 århundre ble denne byen en viktig havn grunnet handelen med salt og vin. Byhistorien kan oppleves på egenhånd nede ved tårnene, eller du kan bruke tid på å rusle en tur langs strandpromenaden. Gamlebyen er også perfekt for en spasertur, eller hvorfor ikke en kaffe eller et glass vin.

  • Dag 2: La Rochelle – Ille de Rè – La Rochelle 56,8 km

    Île de Ré ble først bundet til fastlandet i 1988, men regnes fortsatt som en øy. Som Atlanterhavets juvel har Ile de Ré bevart all sin sjarm og ekthet med sine landsbyer med små, hvite hus hvor stokkrosene florerer. Øya er full av sykkelstier og mange av de fastboende bruker sjelden bil for å komme seg rundt. Sykling over myrene på nordenden av øya er et uforglemmelig øyeblikk. Om vinteren bor det i underkant av tjuetusen innbyggere på øya, men antallet mangedobler seg i sommerhalvåret. Her er badetøy en selvfølge, mange nydelige strender.

  • Dag 3: La Rochelle – Baie de l’Aiguillon – La Rochelle 45,6 km

    Sykkelturen i dag, nordover langs den hvite kysten, er enkel og vakker. Dere sykler mye på sykkelvei nordover. Baie de l’Aiguillon er kjent for sine blåskjellanlegg som du kan besøke. Flott utsikt over havet og strendene. I de hyggelige landsbyene Esnandes eller Sauzaie kan det passe med stopp for forfriskninger eller kanskje lunsj? Tilbake til La Rochelle langs kanalen Rompsey de siste kilometerne.

  • Dag 4: La Rochelle – Baie de Chatelaillon – La Rochelle 42 km

    Langs den deilige Châtelaillon stranden føles det som om tiden blir skrudd tilbake. Den fine stilblandingen sørger for at gammel sjarm møter forsiktighet og modernitet. Langs promenaden kan man se stilige hus og villaer som er renovert i stilen ‘Belle-époque’, som preget landet de glade årene mot slutten av 1900-tallet frem til første verdenskrig. Villaene ble konstruert av Rochelaise-familien, blant annet ser dere en flott kasino fra 1893 som ligger rett ved den deilige stranden, hvor dere kan stoppe for et bad, noe kaldt å drikke og kanskje lunsj. Etter at dere har forlatt kysten for å sykle tilbake via innlandet, gjennom blant annet landsbyen Salles sur Mer, sykler dere forbi «Chateau de Buzay» som kan besøkes.

  • Dag 5: La Rochelle – Rochefort 52 km

    I dag sykler dere langs kanalen og i landlige omgivelser med gårder og enger ispedd vakre landsbyer og attraktive kirker. Rochefort-sur-Mer har ingen havutsikt, men den har en utrolig vakker havn! Munningen ligger i ly av Ile de Ré, Ile d’Oléron og Ile d’Aix, og gjør den til et strategisk punkt. Den ble derfor valgt av den mektige ministeren Colbert til å bli den største militærbasen i det franske kongedømmet under Ludvig XIV. Her bor vi på et sjarmerende hotell i byens lille sentrum ved bredden av elven Charente

    Det hyggelige hotellet ligger i byens sentrum, ta deg tid til å nyte byen.

    La Rochelle var opprinnelig en fiskelandsby og en gang hovedstad. Byen har spilt en avgjørende rolle innen skipsfart og i fransk krigshistorie, blant annet på 1600-tallet under Ludvig XIII og sønnen hans, Solkongen. Romerne begynte tidlig med saltutvinning og vinproduksjon i området, og fra det 1300 århundre ble denne byen en viktig havn grunnet handelen med salt og vin. Byhistorien kan oppleves på egenhånd nede ved tårnene, eller du kan bruke litt tid på å rusle en tur langs strandpromenaden. Den gamle bydelen er også perfekt for en spasertur, eller hvorfor ikke en kaffe eller et glass vin.

  • Dag 6: Rochefort – Marennes 35 km

    Dagens sykkeltur starter langs elven til den imponerende Transbordeur broen, en uvanlig måte å krysse elven Charente på. Fergen ble bygget i 1900, er 50 meter høy og et stykke imponerende ingeniørkunst. Turen fortsetter gjennom den gamle Marais, i dag et viktig naturreservat for trekkfugler. Her finner dere også den berømte “Marennes-Oléron ‘østers. Østersen som produseres er den ovale østersen, den mest populære i Frankrike. Opprinnelig kom den ovale østersen til Frankrike ved en tilfeldighet da et portugisisk skip ble tvunget til å kvitte seg med lasten i Biscayabukta på midten av 1800-tallet.

    Dere sykler til Brouage som var en velkjent havn og et viktig handelssenter for salt. Byen har en flott festning og det er mulig å gå på toppen av vollene, en tur på ca to kilometer. Den underjordiske havnen og «Hall aux Vivres» er også interessant å besøke. Det er nå brukt som et utstillingssenter med interessante elementer knyttet til den militære Europas historie. På et tidspunkt var dette en veldig stor lagerhall for hæren hvor de oppbevarte råvarer som saltet kjøtt og fisk, øl, vin og mais. Hyggelige Brouage har også noen få håndverksbutikker og kafeer.

    Har du lyst på noen ekstra kilometer kan du også sykle (uten rutebeskrivelse) ut på Ile d’Oléron som er den nest største øya i Frankrike med flott natur, deilige strender, enestående gastronomiske produkter og et gunstig klima – også et utmerket sted å være.

  • Dag 7: Marennes – Royan 46 km

    På sykkelveier sørover mot Royan. Her finner dere praktfulle strender langs en imponerende 6000 hektar furuskog, som leder til strendene ved fyret Phare de la Coubre. Fyret som er et av Frankrikes største kan besøkes, etter 320 trinn opp til toppen får dere en spektakulær utsikt over kysten. En sval deilig sykkelsti krysser skogen og gir tilgang til strendene. Etter 25 kilometer anbefaler vi et bad. Royan har et flotte arkitektoniske sentrum og har vært kystby i nesten to århundrer.

  • Dag 8: Royan – La Rochelle

    Transport tilbake til La Rochelle etter frokost.

    Vi tar forbehold om skrivefeil/endringer i program og hotell.