Dagsprogram

  • Den vakre Comosjøen pynter seg med sitrontrær, vinranker, bouganvillas og palmer. I hundrevis av år har den vært de rike og berømtes feriested; fra romerne og renessansens romantikere til Goethe og Faubert, til George Cloney. Vi triller fra Milano via Lecco til Bellaggio, langs vintraseen i Sondriodalen, og benytter den UNESCO-beskytta Bernina-expressen opp til sagnomsuste St.Moritz. Herfra er det vind i håret ned til Italia igjen, før vi avslutter gjennom smale, fortryllende gater i Chiavenna.

  • Dag 1: Ankomst Milano

    Byen er kraftig undervurdert; dens vakre gamleby, med bl.a. Santa Maria delle Grazie-katedralen, den tredje største katedralen i verden. Hyggelige små gågater, vakre parker og byens kosmopolitiske nerve. Middag på restaurant.

  • Dag 2: Milano – Fara Gera D`Adda, 40km

    Høydemeter i dag: +129/-130.

    Fra hotellet, gjennom parker og smug og småveier til sykkelstien langs Martesana–kanalen, eller Navaglio piccolo som den også kalles. Pikniklunsj i parken i Gorgonzola. Videre til vesle Fara Gera d’Adda, hvor kanalen møter elven Adda. Ei lita historisk sykkelreise langs vannveien som har drevet møllene, irrigert åkrene og transportert godset i 400 år. Den leder oss gjennom bynære scener og ut på landsbygda. Forbi vakre villaer og historiske bygninger, hele tida trafikkfritt langs vannet, som elva Adda lenger øst sørger for. Gjennom Inzago og Groppello d’Adda før vi krysser elva som kommer fra Comosjøen. Overnatting i Fara Gera.

  • Dag 3: Fara Gera D`Adda – Lecco - (buss til Colico), 51km

    Høydemeter i dag: +373/-298.

    I dag er det på sykkelsti langs elva Adda opp til Comosjøen og byen Lecco. En sykkelstudie i gammel kraftverksarkitektur. Lunsj underveis. En stopp i Paderno d’Adda, hvor man i 1889 bygde ei 226 meter lang jernbro over den dype og trange elvedalen. Vi er i gamle grensetrakter mellom fordums stormakter lenge før Italias samling i 1861; Republikken Venezia og Habsburgerriket med Milano som et av maktsentrene. Derfor herskapshus og festningsverk i variert og vakker natur, hvor selv Leonardo da Vinci fant motiver til sine tegninger og malerier. I Imbersago konstruerte geniet sogar en egen båt som snodde seg tvers over elva tross den sterke strømmen. De siste kilometerne langs vesle Lago di Garlate og inn til Lecco by og den omvendte Y’en som Comosjøen danner. Transfer til Colico hvor dere det er overnatting. 

    MIddag på egen hånd. 

  • Dag 4: Colico – Gravedona – Colico, 25km

    Høydemeter i dag: +133/-125.

    Først båttur fra Colico til Dongo. Deretter på sykkel mot Gravedona, her spiser vi lunsj. Vi stopper i eldgamle Dervio for forfriskninger. Et gammelt romersk lokalt maktsenter for å kontrollere skipsfarten på sjøen. I dag mest kjent for seiling med sine 4 seilskoler. Så til Colico for overnatting og middag.

  • Dag 5: Colico – Sondrio, 49km

    Høydemeter i dag: +373/-268.

    På sykkelveier mot Sondrio som ligger midt i dalen Valtellina ved elven Adda. Området er kjent for sine terrasserte vinmarker og mange av Italias berømte viner kommer herfra. Mesteparten av dagen ruller vi nær elva midt i dalen. Piknik underveis. Ved Barbenno tar vi noen få bakker, etter 3 flate dager, for virkelig å få godt betalt av kulturlandskapet for høyere puls. Opp til eldgamle små vinkantiner med terrasserte marker og krokete deilige veier med vidunderlig utsikt. Med ett er vi nærmest i alpine fjelltradisjoner og nyter stillheten, fjellformasjoner og arkitekturen, som er komplett annerledes enn 3 kilometer tidligere. Her holder vi oss ei mil før vi triller ned Sondrio for overnatting. Alternativt sykle hele dalen uten høydeforskjell.

  • Dag 6: Sondrio – “Vinterrassen” – Tirano, 50km

    Høydemeter i dag: +404/-451.

    På sykkel opp til vinterrassene og videre i idylliske omgivelser blant vinmarkene. Via dei Terrazzamenti i Valtellinadalen er en attraksjon i området. Rustikke alpine tradisjoner og en produktstolthet som har avstedkommet de beste produkter; være seg salami, bresaola, vin, honning eller ost. DOCG-vinene basert på Nebbioladruen kommer vi ikke utenom. Sammen med foredlingen av storfekjøttet på fjellgårdene utgjør dette “gioielli (juvelene) delle gastronomia Valtellinese”. Små gårder med gamle vinbodegaer blant renessansekirker og antikke borger. Langs fredelige veier i småkupert terreng før vi ruller ned på sykkelstien i dalen for piknik. Derfra videre et par hundre meter opp i bakken til vakre Gatta vingård i Bianzona, for omvisning med rikholdig vinsmakprogram og ureiste delikatesser. Videre til Tirano, enten oppe i terrassene eller gjennom dalen. Middag på egen hånd denne kvelden.

  • Dag 7: Tirano – St.Moritz – Chiavenna, 57km

    Høydemeter i dag: +264/-1758.

    Tidlig avreise for å ta toget “Berninaexpressen” opp til St.Moritz på 1890 moh. Togturen på UNESCO`s verdensarvliste er en uforglemmelig opplevelse. Syklene tas med på toget og følgebilen tar riksveien, som fører gjennom Berninapasset og videre inn i Alpene. Liten stopp i St. Moritz og deretter 20 km sykkel til Majola for piknik/lunsj. Derfra rulles det 35 km nedover, mot Chiavanni og Italia igjen. Etter barstopp i grensebyen Castasegna følger vi gamle hesteveier (i dag sykkelveier) gjennom bittesmå landsbyer ned til Chiavenna. Avskjedsmiddag på restaurant.

  • Dag 8: Avreise Chiavenna

    Transfer til flyplassen i Milano.