Comosjøen

Den vakre Comosjøen pynter seg med sitrontrær, vinranker, bouganvillas og palmer. I hundrevis av år har den vært de rike og berømtes feriested; fra romerne og renessansens romantikere til Goethe og Faubert, til George Cloney. Vi triller fra Milano via Lecco til Bellaggio, langs vintraseen i Sondriodalen, og benytter den UNESCO-beskytta Bernina-expressen opp til sagnomsuste St.Moritz. Herfra er det vind i håret ned til Italia igjen, før vi avslutter gjennom smale, fortryllende gater i Chiavenna.


✓ Husk! Denne turen kan også settes opp til vennegrupper etter din/deres ønsket avreisedato.

 

Tilbakemelding

Tilbakemeldinger fra Comosjøen turene i 2022
 

Vi er veldig fornøyde med turen Comosjøen.  Fantastiske guider som alltid og pikniklunsjene var som tidligere dagens høydepunkt! Denne turen er veldig varierende med båttur, togtur og besøk med vinsmaking.  Selv om vi testet positivt på covid19 når vi kom hjem så angrer vi ikke på at vi dro. 

Mange fine nye bekjentskaper som vi syklet sammen med.  Første gangen for oss med el-sykkel og sykkelen fungerte veldig bra.

Vår sønn og svigerdatter var også med og de var veldig fornøyde med turen og opplegget som Olivenreiser har på turene sine. 

Hvis vi holder oss friske så håper vi å få til en tur til neste år også.  

God sommer til dere !

-Harald og Eira-

-------------------------------------------------------------------------------

Hei! Jeg er veldig fornøyd med turen. Veldig hyggelige guider, fine hotell (bortsett fra det ene, som de ikke hadde prøvd før),

veldig bra opplegg, greie medreisende. Men aller best for par. Det får bli neste gang.

- Astrid-

------------------------------------------------------------------------------------

For øvrig vil jeg takke for en meget godt gjennomført sykkeltur. Alle guidene med Claudio i spissen var meget gode og gjorde en utmerket jobb. Generelt var opplegget var svært godt, med kanskje en liten minus med guideturen første dagen i Milano i stekende varme med reisetrette (og sultne) deltakere. Hotellene var bra, hvor jeg spesielt vil fremheve Hotell Castel Barco og Grand Hotel delle Posta. Maten vi fikk var helt fin, spesielt i Sondrio hvor vi fikk kjøtt på en lang pinne. Derimot smakte skinke dekket med tunfiskansjos, som vi fikk servert i Colico, pyton. Den siste nedkjøringen etter St. Moritz var en fornøyelse, her fikk vi skikkelig fart på sykkelen og vind under hjelmen. Det var også en fornøyelse at min gode kompis på turen, ble kvitt skrekken for elsykkel og nå snart kan bestill sin 20. tur med Oliven og ikke være bekymret for motbakker. Alt i alt en svært god tur, og jeg kommer nok til å bestille ny tur neste år.

-Gunvald-

------------------------------------------------------------------------------------------

Heisann

Tusen takk for en flott tur til Comosjøen og videre til St Moritz. Alt fungerte helt utmerket fra vi møtte guiden på flyplassen til vi reiste hjem igjen. Dagsetappene var passe lange, fint terreng for både tråsykkel og elsykkel. Picknickene var helt supre og vertskapet like så. 

Turens høydepunkt var suste dagen med tog til St Moritz og retur på sykkel. En fantastisk dag

Dag nr en ut av Milano og videre langs kanaler ble litt kjedelig. Men det er kanskje ikke så mye å gjøre med det

Tusen takk til både Guider og arrangør for nok en uforglemmelig tur med Olivenreiser

Hilsen

Kari-Lise

Transport og fly

Her er flytidene til turene våre:

 

24.08.2024     OSL MIL   1040 1320 DY1876
31.08.2024     MIL OSL   1400 1640 DY1877

Priser

Prisen for turen ser du under på datoen for turen. 

Sjekk flytider under «Transport og fly»

Ta kontakt med oss for pris uten fly. 
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.

 

Prisen inkluderer:

  • 7 overnattinger på gode hoteller/ agriturismo med frokost
  • Fly t/r Oslo - Milano
  • 5 middager med vin/vann
  • 6 pikniker/lunsjer med vin/vann
  • 1 vinsmaking
  • Togtur Bernina-expressen
  • Båttur Comosjøen
  • Følgebil
  • Bagasjetransport
  • Sykkel med utstyr
  • Syklende guider

 

Enkeltromstillegg kr 3 900,-

Elsykkel kr 1900,-

 

Våre sykler i Italia

I Italia har vi sykler som er produsert spesielt for oss. Vi er opptatt av at din opplevelse skal være så bra som overhodet mulig, og da er en driftssikker sykkel en helt essensiell del av det. Det får man nødvendigvis ikke av å kjøpe nye sykler i tide og utide. Og det er ikke bærekraftig heller. Vi tror på å ta vare på det vi har, og at din opplevelse av det vakre landet er viktigere enn fargen på sykkelen (selv om vi er ganske fornøyd med at de er grønne). Vi bruker derfor mange timer og penger på å sørge for at kritiske deler som gir, bremser og kvalitetsdekk er noe av det beste man kan få, og i god stand til enhver tid.

Syklene har som oftest enten sideveske eller bagasjebrett, og noen ganger frontveske / kartholder. De fleste syklene har flaskeholder. Mange tar med gel/tempursete for ekstra komfort.

Syklene er moderne offroad/hybridsykler. Følgebil har nødvendig utstyr og reservesykler. På de fleste destinasjoner er en av guidene sykkelteknisk ansvarlig, ellers bruker vi reservesykler og reparerer om kvelden. Standard sykkelhjelm fås utdelt, med mindre du ønsker å ta med egen.

Har du ytterligere spørsmål ang. syklene våre i Italia, er det bare å spørre oss.

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel rute

Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.

Dagsprogram

  • Den vakre Comosjøen pynter seg med sitrontrær, vinranker, bouganvillas og palmer. I hundrevis av år har den vært de rike og berømtes feriested; fra romerne og renessansens romantikere til Goethe og Faubert, til George Cloney. Vi triller fra Milano via Lecco til Bellaggio, langs vintraseen i Sondriodalen, og benytter den UNESCO-beskytta Bernina-expressen opp til sagnomsuste St.Moritz. Herfra er det vind i håret ned til Italia igjen, før vi avslutter gjennom smale, fortryllende gater i Chiavenna.

  • Dag 1: Milano

    Byen er kraftig undervurdert; dens vakre gamleby, med bl.a. Santa Maria delle Grazie-katedralen, den tredje største katedralen i verden. Hyggelige små gågater, vakre parker og byens kosmopolitiske nerve. Middag på restaurant.

  • Dag 2: Milano – Fara Gera D`Adda, 40km

    Fra hotellet gjennom parker og smug og småveier til sykkelstien langs Martesana–kanalen eller Navaglio piccolo som den også kalles. Pikniklunsj i parken i Gorgonzola. Til vesle Fara Gera d’Adda, hvor kanalen møter elven Adda. Ei lita historisk sykkelreise langs vannveien som har drevet møllene, irrigert åkrene og transportert godset i 400 år. Den leder oss gjennom bynære scener og ut på landsbygda. Forbi vakre villaer og historiske bygninger, hele tida trafikkfritt langs vannet, som elva Adda lenger øst sørger for. Gjennom Inzago og Groppello d’Adda før vi krysser elva som kommer fra Comosjøen. Noen kilometer øst for elva finner vi vakre agriturismo Antico Benessere for rom og ettertraktet restaurant.

  • Dag 3: Fara Gera D`Adda – Lecco, 51 km

    I dag er det på sykkelsti langs elva Adda opp til Comosjøen og byen Lecco. En sykkelstudie i gammel kraftverksarkitektur. Lunsj underveis. En stopp i Paderno d’Adda, hvor man i 1889 bygde ei 226 meter lang jernbro over den dype og trange elvedalen. Vi er i gamle grensetrakter mellom fordums stormakter lenge før Italias samling i 1861; Republikken Venezia og Habsburgerriket med Milano som et av maktsentra. Derfor herskapshus og festningsverk i variert og vakker natur, hvor selv Leonardo da Vinci fant motiver til sine tegninger og malerier. I Imbersago konstruerte geniet sogar en egen båt som snodde seg tvers over elva tross den sterke strømmen. De siste kilometerne langs vesle Lago di Garlate og inn til Lecco by og den omvendte Y’en som Comosjøen danner. Middag på egen hånd denne kvelden.

  • Dag 4: Lecco – Bellaggio – Gravedona – Colico, 25 km

    Først båttur fra Lecco til uvanlig sjarmerende Bellaggio. Viden kjent også utenfor Italia. Ytterst på tuppen av halvøya som deler innsjøen i to; Lecco og Como. På gode dager med utsiktspunkt til Mont Blanc og Madonnaen som troner på katedralen i Milano. Omringet av vann på nesten alle sider ligger byen vakkert til midt på Comosjøen. Med noen vidunderlige parker og gamle villaer hvor adelen i det gamle grevskapet Milan hentet ideer både fra engelsk og italiensk gartnerkunst. Etter en stopp her tar vi båten videre til Gravedona. Deretter på sykkel mot Colico på nordspissen av sjøen. Vi stopper i eldgamle Dervio for forfriskninger. Et gammelt romersk lokalt maktsenter for å kontrollere skipsfarten på sjøen. I dag mest kjent for seiling med sine 4 seilskoler. Så til Colico for overnatting og middag.

  • Dag 5: Colico – Sondrio, 49 km

    På sykkelveier mot Sondrio som ligger midt i dalen Valtellina ved elven Adda. Området er kjent for sine terrasserte vinmarker og mange av Italias berømte viner kommer herfra. Mesteparten av dagen ruller vi nær elva midt i dalen. Piknik underveis. Ved Barbenno tar vi noen få bakker, etter 3 flate dager, for virkelig å få godt betalt av kulturlandskapet for høyere puls. Opp til eldgamle små vinkantiner med terrasserte marker og krokete deilige veier med vidunderlig utsikt. Med ett er vi nærmest i alpine fjelltradisjoner-og nyter stillheten, fjellformasjoner og arkitekturen, som er komplett annerledes enn 3 kilometer tidligere. Her holder vi oss ei mil før vi triller ned Sondrio for middag og overnatting. Alternativt sykle hele dalen uten høydeforskjell.

  • Dag 6: Sondrio – “Vinterrassen” – Tirano, 50 km

    På sykkel opp til vinterrassene og videre i idylliske omgivelser blant vinmarkene. Via dei Terrazzamenti i Valtellinadalen er en attraksjon i området. Rustikke alpine tradisjoner og en produktstolthet som har avstedkommet de beste produkter; være seg salami, bresaola, vin, honning eller ost. DOCG-vinene basert på Nebbioladruen kommer vi ikke utenom. Sammen med foredlingen av storfekjøttet på fjellgårdene utgjør dette “gioielli (juvelene) delle gastronomia Valtellinese”. Små gårder med gamle vinbodegaer blant renessansekirker og antikke borger. Langs fredelige veier i småkupert terreng før vi ruller ned på sykkelstien i dalen for piknik. Derfra videre et par hundre meter opp i bakken til vakre Gatta vingård i Bianzona, for omvisning med rikholdig vinsmakprogram og ureiste delikatesser. Videre til Tirano, enten oppe i terrassene eller gjennom dalen. Middag på egen hånd denne kvelden.

  • Dag 7: Tirano – St.Moritz – Chiavenna, 57 km

    Tidlig avreise for å ta toget “Bernina expressen” opp til St.Moritz på 1890 moh. Togturen , på UNESCO`s verdensarvliste er en uforglemmelig opplevelse. Syklene tas med på toget og følgebilen tar riksveien, som fører gjennom Berninapasset og videre inn i Alpene. Liten stopp i St. Moritz og deretter 20 km sykkel til Majola for piknik/lunsj. Derfra rulles det 35 km nedover, mot Chiavanni og Italia igjen. Etter barstopp i grensebyen Castasegna følger vi gamle hesteveier (i dag sykkelveier) gjennom bittesmå landsbyer ned til Chiavenna. Avskjedsmiddag på restaurant.

  • Dag 8: Chiavenna

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

August 2024

24/8ItaliaComosjøen 24.08-31.08.2024Fullt32 500,-Fullt