Skip to main content

Comosjøen

Den vakre Comosjøen pynter seg med sitrontrær, vinranker, bouganvillas og palmer. I hundrevis av år har den vært de rike og berømtes feriested; fra romerne og renessansens romantikere til Goethe og Faubert, til George Cloney. Vi triller fra Milano via Lecco til Bellaggio, langs vintraseen i Sondriodalen, og benytter den UNESCO-beskytta Bernina-expressen opp til sagnomsuste St.Moritz. Herfra er det vind i håret ned til Italia igjen, før vi avslutter gjennom smale, fortryllende gater i Chiavenna.

Fulltekstsøk

Transport og fly

I 2022 velger vi å ha fly inkludert i prisen. Her er flytidene til turene våre:

 

13.06.2022 OSL MXP   11.15 13.55 SK4719
20.06.2022 MXP OSL   14.40 17.15

SK4718

 

04.07.2022 OSL MIL   09.35 12.15 SK4719
11.07.2022 MIL OSL   13.05 15.40 SK4718

Priser

2022 Prisen for turen er fra kr 22 500,- inkludert fly t/r Milano (MXP).
Fra 2022 inkluderer Oliven Reiser flyreisen i prisen igjen.
Det gjøre hele turen både rimeligere og enklere med hensyn til transport fra/til flyplassen.
Sjekk flytider under «Transport og fly»

Turen uten fly koster minus kr 2.000, -
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.
Ta kontakt for tilbud om dere ønsker å endre dato for flyreisen (f.eks. forlenge reisen).

 

Prisen inkluderer:

  • 7 overnattinger på gode hoteller/ agriturismo med frokost
  • Fly t/r
  • 5 middager med vin/vann
  • 6 pikniker/lunsjer med vin/vann
  • 1 vinsmaking
  • Togtur Bernina-expressen
  • Båttur Comosjøen
  • Følgebil
  • Bagasjetransport
  • Sykkel med utstyr
  • Syklende guider

 

Enkeltromstillegg kr 3 100,-

Elsykkel kr 1500,-

Våre sykler i Italia

I Italia har vi sykler som er produsert spesielt for oss. Vi er opptatt av at din opplevelse skal være så bra som overhodet mulig, og da er en driftssikker sykkel en helt essensiell del av det. Det får man nødvendigvis ikke av å kjøpe nye sykler i tide og utide. Og det er ikke bærekraftig heller. Vi tror på å ta vare på det vi har, og at din opplevelse av det vakre landet er viktigere enn fargen på sykkelen (selv om vi er ganske fornøyd med at de er grønne). Vi bruker derfor mange timer og penger på å sørge for at kritiske deler som gir, bremser og kvalitetsdekk er noe av det beste man kan få, og i god stand til enhver tid.

Syklene har som oftest enten sideveske eller bagasjebrett, og noen ganger frontveske / kartholder. De fleste syklene har flaskeholder. Mange tar med gel/tempursete for ekstra komfort.

Syklene er moderne offroad/hybridsykler. Følgebil har nødvendig utstyr og reservesykler. På de fleste destinasjoner er en av guidene sykkelteknisk ansvarlig, ellers bruker vi reservesykler og reparerer om kvelden. Standard sykkelhjelm fås utdelt, med mindre du ønsker å ta med egen.

Har du ytterligere spørsmål ang. syklene våre i Italia, er det bare å spørre oss.

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel rute

Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.

Dagsprogram

  • Den vakre Comosjøen pynter seg med sitrontrær, vinranker, bouganvillas og palmer. I hundrevis av år har den vært de rike og berømtes feriested; fra romerne og renessansens romantikere til Goethe og Faubert, til George Cloney. Vi triller fra Milano via Lecco til Bellaggio, langs vintraseen i Sondriodalen, og benytter den UNESCO-beskytta Bernina-expressen opp til sagnomsuste St.Moritz. Herfra er det vind i håret ned til Italia igjen, før vi avslutter gjennom smale, fortryllende gater i Chiavenna.

  • Dag 1: Milano

    Byen er kraftig undervurdert; dens vakre gamleby, med bl.a. Santa Maria delle Grazie-katedralen, den tredje største katedralen i verden. Hyggelige små gågater, vakre parker og byens kosmopolitiske nerve. Middag på restaurant.

  • Dag 2: Milano – Fara Gera D`Adda, 40km

    Fra hotellet gjennom parker og smug og småveier til sykkelstien langs Martesana–kanalen eller Navaglio piccolo som den også kalles. Pikniklunsj i parken i Gorgonzola. Til vesle Fara Gera d’Adda, hvor kanalen møter elven Adda. Ei lita historisk sykkelreise langs vannveien som har drevet møllene, irrigert åkrene og transportert godset i 400 år. Den leder oss gjennom bynære scener og ut på landsbygda. Forbi vakre villaer og historiske bygninger, hele tida trafikkfritt langs vannet, som elva Adda lenger øst sørger for. Gjennom Inzago og Groppello d’Adda før vi krysser elva som kommer fra Comosjøen. Noen kilometer øst for elva finner vi vakre agriturismo Antico Benessere for rom og ettertraktet restaurant.

  • Dag 3: Fara Gera D`Adda – Lecco, 51 km

    I dag er det på sykkelsti langs elva Adda opp til Comosjøen og byen Lecco. En sykkelstudie i gammel kraftverksarkitektur. Lunsj underveis. En stopp i Paderno d’Adda, hvor man i 1889 bygde ei 226 meter lang jernbro over den dype og trange elvedalen. Vi er i gamle grensetrakter mellom fordums stormakter lenge før Italias samling i 1861; Republikken Venezia og Habsburgerriket med Milano som et av maktsentra. Derfor herskapshus og festningsverk i variert og vakker natur, hvor selv Leonardo da Vinci fant motiver til sine tegninger og malerier. I Imbersago konstruerte geniet sogar en egen båt som snodde seg tvers over elva tross den sterke strømmen. De siste kilometerne langs vesle Lago di Garlate og inn til Lecco by og den omvendte Y’en som Comosjøen danner. Middag på egen hånd denne kvelden.

  • Dag 4: Lecco – Bellaggio – Gravedona – Colico, 25 km

    Først båttur fra Lecco til uvanlig sjarmerende Bellaggio. Viden kjent også utenfor Italia. Ytterst på tuppen av halvøya som deler innsjøen i to; Lecco og Como. På gode dager med utsiktspunkt til Mont Blanc og Madonnaen som troner på katedralen i Milano. Omringet av vann på nesten alle sider ligger byen vakkert til midt på Comosjøen. Med noen vidunderlige parker og gamle villaer hvor adelen i det gamle grevskapet Milan hentet ideer både fra engelsk og italiensk gartnerkunst. Etter en stopp her tar vi båten videre til Gravedona. Deretter på sykkel mot Colico på nordspissen av sjøen. Vi stopper i eldgamle Dervio for forfriskninger. Et gammelt romersk lokalt maktsenter for å kontrollere skipsfarten på sjøen. I dag mest kjent for seiling med sine 4 seilskoler. Så til Colico for overnatting og middag.

  • Dag 5: Colico – Sondrio, 49 km

    På sykkelveier mot Sondrio som ligger midt i dalen Valtellina ved elven Adda. Området er kjent for sine terrasserte vinmarker og mange av Italias berømte viner kommer herfra. Mesteparten av dagen ruller vi nær elva midt i dalen. Piknik underveis. Ved Barbenno tar vi noen få bakker, etter 3 flate dager, for virkelig å få godt betalt av kulturlandskapet for høyere puls. Opp til eldgamle små vinkantiner med terrasserte marker og krokete deilige veier med vidunderlig utsikt. Med ett er vi nærmest i alpine fjelltradisjoner-og nyter stillheten, fjellformasjoner og arkitekturen, som er komplett annerledes enn 3 kilometer tidligere. Her holder vi oss ei mil før vi triller ned Sondrio for middag og overnatting. Alternativt sykle hele dalen uten høydeforskjell.

  • Dag 6: Sondrio – “Vinterrassen” – Tirano, 50 km

    På sykkel opp til vinterrassene og videre i idylliske omgivelser blant vinmarkene. Via dei Terrazzamenti i Valtellinadalen er en attraksjon i området. Rustikke alpine tradisjoner og en produktstolthet som har avstedkommet de beste produkter; være seg salami, bresaola, vin, honning eller ost. DOCG-vinene basert på Nebbioladruen kommer vi ikke utenom. Sammen med foredlingen av storfekjøttet på fjellgårdene utgjør dette “gioielli (juvelene) delle gastronomia Valtellinese”. Små gårder med gamle vinbodegaer blant renessansekirker og antikke borger. Langs fredelige veier i småkupert terreng før vi ruller ned på sykkelstien i dalen for piknik. Derfra videre et par hundre meter opp i bakken til vakre Gatta vingård i Bianzona, for omvisning med rikholdig vinsmakprogram og ureiste delikatesser. Videre til Tirano, enten oppe i terrassene eller gjennom dalen. Middag på egen hånd denne kvelden.

  • Dag 7: Tirano – St.Moritz – Chiavenna, 57 km

    Tidlig avreise for å ta toget “Bernina expressen” opp til St.Moritz på 1890 moh. Togturen , på UNESCO`s verdensarvliste er en uforglemmelig opplevelse. Syklene tas med på toget og følgebilen tar riksveien, som fører gjennom Berninapasset og videre inn i Alpene. Liten stopp i St. Moritz og deretter 20 km sykkel til Majola for piknik/lunsj. Derfra rulles det 35 km nedover, mot Chiavanni og Italia igjen. Etter barstopp i grensebyen Castasegna følger vi gamle hesteveier (i dag sykkelveier) gjennom bittesmå landsbyer ned til Chiavenna. Avskjedsmiddag på restaurant.

  • Dag 8: Chiavenna

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

Juni 2022

13/6ItaliaComosjøen 13.06-20.06.2022Mer enn 823 900,-Bestill

Juli 2022

4/7ItaliaComosjøen 04.07-11.07.2022Mer enn 825 500,-Bestill

September 2022

1/9ItaliaComosjøen 01.09-08.09.2022Mer enn 8Pris kommer
Kontakt oss