Skip to main content

Peloponnes - essensen av Hellas

For 20 år siden arrangerte vi vår første sykkeltur til Peloponnes. Den gang den østlige og sentrale delen av halvøya. Nå kommer vi tilbake, og vil ta dere med rundt den vestligste delen- Messinia-provinsen, langs det Joniske hav og i områder vi alltid finner oss vel i; gjennom olivenlundene og langs blått hav.

I landskap, havner og stedsnavn som bærer i seg opprinnelsen til den latinske kulturen mange av oss elsker å gjenkjenne i Italia, Frankrike og Spania. Det var her det begynte. Ikke noe annet sted i Hellas er så mettet på historie og mytologisk tradisjon som Peloponnes. Den klassiske dannelsesreisen starter så definitivt her. Vi synes det er best å ta den fra sykkelsete; rullende gjennom småbyer, tettsteder og billedvakkert landskap, til daglige dukkerter, pikniker ved havet og vakre bosteder i vannkanten.

Fulltekstsøk

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel til moderat rute

Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.

Priser

Prisen for turen ser du under på datoen for turen. 

NB! På denne test-turen har vi ikke inkludert fly. Se forslag under "Transport og fly"

Prisen inkluderer:

  • 7 overnattinger på gode familiedrevne hoteller/ 2 av nettene på 5-stjerners hotell
  • Transfer til og fra flyplass
  • 6 middager med vin/vann
  • 6 pikniker/lunsjer med vin/vann
  • Følgebil
  • Bagasjetransport
  • Sykkel med utstyr
  • Syklende guider, denne turen blir Tonje fra kontoret med
  • Div. inngangsbilletter

Enkeltromstillegg kr 2 500,-

Pris for leie av El-sykkel kr 1 500,-

Transport og fly

Vi har ikke inkludert fly på denne aller første turen i Hellas. Vi kan også fint booke dette for dere om dere ønkser dette. Si bare ifra. 

Vi kan anbefale at dere booker fly til Athen med Flyr: Velkommen | Flyr

Transport blir satt opp fra flyplassen i Athen ca kl. 12.30 og transport tilbake til Athen i tide til avreise kl. 12.40.

Det er også mulig å fly til Kalamata, hvor turen starter.

 

Dagsprogram

  • Dag 1: Ankomst Kalamata by

    NB! På turen i oktober bookes fly på egen hånd.
    I hjertet av Messiniabukta ligger provinsens hovedstad. Viden kjent for sin olivenolje og bordoliven. Vi sykler en liten rundtur i byen og omgivelsene før middag på en lokal familierestaurant.

  • Dag 2: Kalamata - Petalidi - Agios Andreas 49km

    Vi svinger ei lite runda inn i olivenlandskapet, gjennom byen Messini før vi tar kyststrekningen sørover langs Messinabukta. Gjennom småsteder som preges av et variert jordbruk. Småprodusenter tilbyr sine ferske produkter og lokale vin fra små boder langs veien. Vårt første stopp gjør vi i Petalidi, en liten travel fiskelandsby med sitt eget fiskemarked. Et passende sted for piknik nede ved landsbyens idylliske havn.
    Videre langs havet, gjennom blomsterrike vesle Chrani og Episkopi før vi når Agios Andreas. Her blir det tid til både bad og vandring før felles tavernamiddag.

  • Dag 3: Agios Andreas - Koroni - Finikounda 32km

    Nesten halvveis gjør vi en solid stopp i sjeldent vakre Koroni, grunnlagt av bysantinerne på 500 tallet og siden preget av veneziansk innflytelse fra tidlig 1200 tallet og framover. På et tidspunkt var den et politisk og militært sentrum i det østlige Middelhavet. Den vakre middelalderbyen med sine kirker, festningsverk, hager, smale stred, herskapshus og vennlig fordums arkitektur virker urørt av tiden. Kombinert med de vakreste strender og et yrende tavernaliv ved havna forlanger denne byen et lengre stopp. Få km syd for Koroni nyter vi strandpiknik og bad.
    Så svinger vi et par km opp i olivenlandskapet til landsbyen Vasilitsi, hvor Koroneiki olivenolje produseres. Topp kvalitet! Videre gjennom kystnære tettsteder som Faneromeni og Kalamaki før vi igjen svinger innover og oppover et par hundre meter til fjellandsbyen Akritochori, med sine 300 innbyggere. Derfra ruller vi ned til den sjarmerende eldgamle fiskelandsbyen Finikounda, grunnlagt av fønikerne lenge før vår tidsregning.|Hit kommer man både for hav og fjell. Et av de vakreste valg i det sydlige Peloponnes.

  • Dag 4: Finikounda - Methoni - Pylos 30km

    Mot vestkysten og det Joniske hav dukker øyene Sapienza og Schiza opp syd for oss, mot Methoni, nok en gammel befestet veneziansk havneby. Den blei et viktig senter for Østhandelen og Det Hellige land. Enkel skjønnhet betar, og hint av antikken stikker fram. Piazzaen i hvitt og blått borger for stopp og vannhull.
    Mot Pylos kan vi velge langs kyst eller mer kupert opp i åslandskapet via Pidasos og Mesochori, et par hundre meter over havet. Vi når Pylos ved sein lunsjtid, og piknikstedet med skue over Navarinobukta innleder ettermiddag og kveld i denne historiske havnebyen.
    De 2400 innbyggerne her bor ikke i hvilket som helst by! Her snakker vi et betydelig kongedømme under mykensk tid for 3000 år siden-bronsealder; tidlig gresk sivilisasjon med skrivesystemer og byorganisasjon, stimulert av den minoiske kultur på Kreta.
    Navarino-bukta er symbolet på den endelige frigjøringen fra tyrkerne og opprettelsen av det selvstendige moderne Hellas. Sjøslaget her i 1827 bør du vite om før du ruller inn på havna og lurer på hvem disse tre admiralene er; den franske, engelske og russiske i alliansen med grekerne som knuste den ottomanske flåten. Derfra bygges også det moderne Pylos og en av de sikreste havner i Middelhavet, samt alle de vakre franskinspirerte 1800 tallets villaer med sine arker, hager og bakgårder.

  • Dag 5: Pylos - Gialova - Pigadia - Marothopoli 39km

    De første 6 km langs Navarinobukta i le av den strategisk viktige Sphaktiraøya, til vesle Gialova. En landsby med småskalaturisme og lange tradisjoner for vinproduksjon. Og ikke minst for den ettertrakta Voidokilia stranda i enden av lagunen. Et morgenbad her? Forøvrig et ettertraktet beskyttet fuglereservat, samt arkeologiske attraksjoner fra mykensk tid. Sogar mykensk vinproduksjon under kong Nestor 1500 f.kr dokumenteres på museet her. Nestor-palasset ligger forøvrig bare 12 km nordøst for lagunen; det best bevarte fra mykensk tid i Hellas.
    Afrikanske kameleoner, som romerne hentet fra Afrika, er også en liten overraskelse i denne helt spesielle lagunen. For ikke å glemme Paliocastro-festningen fra 1200 tallet som troner ved innløpet til lagunen, bygget oppå det antikke Pylos.
    Videre gjennom småstedene Petrochori og Romanos, hver med sine silkegyldne strender, olivenlunder og små strandbarer blant stranddynene.
    I Pigadia blir vi påminnet krigens ondskap og lidelser; massakrene her høsten 1944 etter tyskernes tilbaketrekning sitter ennå som splittende sår i nasjonen. Og som alltid, de fleste sivile fredelige offere.
    Dagens mål Marathopoli med sine 800 innbyggere var for fem år siden en søvnig liten fiskelandsby. De klassiske tavernaene og den tradisjonelle sjarmen gir oss akkurat den godfølelsen vi søker i dette olivenriket, når vi samles rundt kveldens høydepunkt, med utsikt vi kommer til å savne.

  • Dag 6: Marathopoli - Filiatra - Farakláda - Armeni - Kyparissia 30km

    Langs det Joniske hav gjennom et par fredelige tettsteder før vi når større Filiatra med sine 7000 innbyggere, på en liten høyde over stranda. Grunnlagt på 1200 tallet nær antikke Erana. Vi styrer litt inn i olivenlandskapet, gjennom beskjedne Exochiko, videre til Farakláda og Spilla, begge ved foten av 1200 meter høye Kyparissia-fjellene. Mot havet, gjennom Armeni og inn til Kyparissia by ved lunsjtider.
    Sykkel, vandring og strand anbefales i denne gamle antikke havnebyen, nevnt allerede i Homers tid 800 f.kr. Frankere, venezianere og tyrkere har styrt havna her inntil den greske frigjøringa fra ottomanerne på 1820 tallet. I gamlebyen på åsene over den travle havna finner dere igjen den vakre gamle arkitekturen, de trange gatene og de sjarmerende kafeene. Og stranda er aldri langt unna.

  • Dag 7: Kyparissia - Kalo Nero - Meligalas - Valira - Thouria - Kalamata 68km

    Siste sykkeldag vender vekk fra blått hav og historiske havner, for å rulle behagelig og uanstrengt langs gamle jernbanespor gjennom variert jordbrukslandskap og små greske innlandsbyer. Dog-den tusenårige olivenkulturen dominerer, men kombineres med sitrusfrukter og andre nyttige buskvekster.
    Først gjør vi unna de siste 6 km langs kysten opp til Kalo Nero, et nedlagt jernbaneknutepunkt mellom Kalamata i sør og gamle Pyrgos i nord, for ikke å glemme selve Olympia få km østafor, hvor de første klassiske olympiske leker fant sted i år 776 f.kr.
    I Kalo dreier vi inn i landet og når Meligalas midtveis inne i Messinia-provinsen. Nok en by med en dramatisk krigshistorie fra høsten 1944.
    Mellom Meligalas og Valira finner vi fram til eldgamle Messene, hvor det allerede i 1829 blei foretatt de første arkeologiske utgravninger av den 2400 år gamle byen, som et ledd i den greske frigjøringsprosessen fra tyrkerne. Et passende sted for ukas siste greske piknik.
    10 km. fra Kalamata ruller vi inn til Thouria, et unikt arkeologisk fenomen; først i 2017 blei den antikke byens teater gravd fram, reist 400 f.kr. Stedet er idag et arnested for internasjonalt arkeologisk arbeid. Det er en liten landsby, med 3000 innbyggere, som binder sammen tusenvis av år med gresk og europeisk historie, midt i det vakreste sydgreske landskap syder stedet av nysgjerrig vitebegjær.
    Ringen er sluttet og Kalamata blir turens avrunding, med siste greske samling rundt bordet og natta i Messinia-bukta.

  • Dag 8: Hjemreise

    Frokost på hotellet og hjemreise.

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

Oktober 2022

6/10HellasPeloponnes - Essensen av Hellas
Turen er bekreftet
Mer enn 823 900,-Bestill
Kontakt oss