Skip to main content

Venezia til Istria på egen hånd

Utgangspunktet for  sykkelturen er «la Serenissima», der Venezia troner ved Adriaterhavet. Friuli-Venezia Giulia regionen byr på steder med særegen sjarm. Middelalderske festningsbyer, romerske arkeologiske utgravninger, typiske italienske piazzaer og byggverk.

Fulltekstsøk

Transport og fly

Fly og transport tur/retur hotellet er ikke inkludert i reisens grunnpris, men kan bestilles som et tillegg.

FLY:

Vi anbefaler fly tur/retur Venezia (VCE), eventuelt retur fra Pula (PUY - Kroatia). Sjekk bl.a. KLM, SAS, Norwegian, Lufthansa.
Oliven Reiser tilbyr å booke din flyreise fra kr 4.000, -. Vi tar forbehold om ledige billetter.

TRANSPORT:

Ankomst Venezia: Med buss/taxi ca 9 km /13 min.
Avreise Porec: Buss fra Porec til Pula tar ca 1 time/ taxi 40 min. Privat transfer fra hotellet til flyplassen kan bestilles på forhånd. Ta kontakt for tilbud.
Ferje fra Porec til Venezia, avgang kl 08.00 og tar 2,5 timer. Hver dag i høysesongen. Pris ca € 60,-. Billetter kjøpes på forhånd gjennom www.directferries.no.

Priser

Prisen for turen 2022
Kr 10 300,- per person fra 2 personer
Kr 1 000,- tillegg høysesong fra 18.06-10.09.2022

Kr 1 900,- i enkeltromstillegg

Kr 1 500,- leie av elsykkel

Prisen inkluderer:

  • 7 overnattinger på gode hoteller 3 *** og 4 **** med frokost
  • Personlig turinformasjon ved ankomst
  • Bagasjetransport fra hotell til hotell
  • Transfer med båt dag 4
  • GPS, kart og utførlige rutebeskrivelse på engelsk
  • 21 gir sykler med veske
  • Servicetelefon
Ikke inkludert
  • Fly
  • Transfer
  • Hjelm (kan leies på forespørsel, kr 150,-)
  • Turistskatt

Ankomstdag: Lørdag. Fra mai-september også på onsdager. Fra 5 pers. valgfri ankomstdag.
Ikke mulig å booke turen fra 23/07 - 19/08.2022

Forslag til forlengelse av oppholdet:
Vi anbefaler å forlenge oppholdet med en dag i Venezia og/eller i Porec (Kroatia). Vi kommer gjerne med forslag slik at dere kan bo på samme hotell.

TIPS til turvariant:
Turen kan avsluttes i Piran – 7 dager/6 netter. Tilbud på pris etter ønske.
Da anbefaler vi å forlenge oppholdet med en dag i Piran.

Ferje tilbake til Venezia - www.directferries.no

Våre sykler i Italia

I Italia har vi sykler som er produsert spesielt for oss. Vi er opptatt av at din opplevelse skal være så bra som overhodet mulig, og da er en driftssikker sykkel en helt essensiell del av det. Det får man nødvendigvis ikke av å kjøpe nye sykler i tide og utide. Og det er ikke bærekraftig heller. Vi tror på å ta vare på det vi har, og at din opplevelse av det vakre landet er viktigere enn fargen på sykkelen (selv om vi er ganske fornøyd med at de er grønne). Vi bruker derfor mange timer og penger på å sørge for at kritiske deler som gir, bremser og kvalitetsdekk er noe av det beste man kan få, og i god stand til enhver tid.

Syklene har som oftest enten sideveske eller bagasjebrett, og noen ganger frontveske / kartholder. De fleste syklene har flaskeholder. Mange tar med gel/tempursete for ekstra komfort.

Syklene er moderne offroad/hybridsykler. Følgebil har nødvendig utstyr og reservesykler. På de fleste destinasjoner er en av guidene sykkelteknisk ansvarlig, ellers bruker vi reservesykler og reparerer om kvelden. Standard sykkelhjelm fås utdelt, med mindre du ønsker å ta med egen.

Har du ytterligere spørsmål ang. syklene våre i Italia, er det bare å spørre oss.

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel rute

Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.

Dagsprogram

  • På den ene siden strekker Adriaterhavet seg dovent, mens De Juliske Alpene ruver majestetisk mot nord. Turen avsluttes nedover den vakre kroatiske halvøya Istria via en snartur innom Slovenia.

  • Dag 1: Venezia/Mestre

    Ankomst hotellet på fastlandet Mestre. «La Serenissima» med alle sine flotte bygninger inviterer til et inngående besøk. Både hotellet og byen Venezia er lett tilgjengelig med buss og tog.

  • Dag 2: Venezia/Mestre – Jesolo/Caorle, ca 35 km eller ca 80 km, avhengig av valgt rute

    Denne dagen har du to muligheter; enten sykler du langs demningen og lagunen inn til Venezia eller du kan sykle gjennom uberørt natur langs elven Sile for å nå Jesolo.

    De første kilometerne fra hotellet inn til Venezia på sykkel. Så ferge over til Punta Sabbioni (fergebillett ikke inkludert). På de endeløse strendene ved Litorale di Cavallino, en landtunge nord på lagunen, omgis du av tallrike fiskebåter og suvenirboder. Før du forlater Venezia gjennom «bakdøra», kan du sykle ut til fyret på den ytterste enden av øya for et siste utsyn over lagunen, byen og øyene rundt. På vei til Jesolo anledning til en forfriskende dukkert.

    Skulle du velge den lengre ruta gjennom vakker og uberørt natur, sykler du langs elven Sile. Her flyter vannet stille, derav navnet avledet fra det latinske ordet «silet» som betyr «tie». Du passerer ruinene av Torre Caligo; et tårn fra middelalderen som ligger i nærheten av kanalen «Caligo», og kommer deretter ut til kystbyen Jesolo. Overnatting i Jesolo eller Caorle.

  • Dag 3: Jesolo/Caorle – Concordia Sagittaria/Portogruaro, ca 30-35 km

    Løypa går først langs kysten, og etter å ha passert de siste rorbuene ankommer du Caorle, en herlig, liten badeby med et historisk senter. Her forlater du havet for en stund med Slovenias Julian-alper ruvende i horisonten. Opp i vakkert innland på rolige veier og dyrket landskap.
    Fra tiden under det venetianske riket ble Portogruaro oppfattet som en svært viktig by i «La Serenissima». Selv i dag er det innbyggere i Portogruaro som ser byen sin som den mest venetianske. Du vil selv oppdage hvorfor når du ser utsmykkingen av de praktfulle bygningene, broene og torgene. Overnatting i Concordia Sagittaria eller i Portogruaro.

  • Dag 4: Concordia Sagittaria/Portoguaro – Grado /Aquileia, ca 65 km + ferje eller 45 km + tog og ferje

    I tillegg til strendene langs Adriaterhavet, vil dagens etappe by på mange oppdagelser; ruinene av tidligere romerske byer, gamle kirker og øde landskap langs lagunen. Besøk i lille Aquileia, en gang en stor og rik by i Romerriket. På UNESCOs liste over verdens kutur- og naturarv. Utgravningene av den romerske byen som kan ses i friluftsområdet og i to museer. Grado med sitt middelaldersentrum, ligger på en øy forbundet med fastlandet ytterst på Laguna di Grado.

    Ferje fra Marano Lagunare til nær Aquileia er innkludert. For å korte turen enda litt, kan du først ta tog fra Portogruaro til Latisana.

  • Dag 5: Grado /Aquileia – Trieste, ca 80 km eller 40 km + tog Monfalcone-Trieste

    Du fortsetter gjennom innlandet mot Trieste før du når sjøen og den unike kystlinjen hvor klippene stuper ned i dypblått vann og hvite fjell strekker seg mot himmelen. Kystveien følges gjennom forførende landsbyer som Duino, Sistiana, Miramare og Barcola. Du bør ta deg tid til å besøke det romantiske slottet Miramare over Grignano-bukten. Her ligger det midt i en vakker park med et mangfold av mer enn 2000 plantearter. Over Trieste-bukten ligger byen med samme navn, en gang en yrende og viktig havn under habsburgernes imperium. Her har italiensk, slavisk, jødisk, germansk og ja selv gresk kultur blandet seg. Overnatting her.

  • Dag 6: Trieste – Piran/Portorož ca 35 km + båt (Trieste-Muggia) eller ca 65 km

    Etter bare noen få kilometer i dag, tar vi farvel med Italia. I Slovenia fortsetter ruten hovedsakelig på sykkelveier gjennom kjente badebyer som Koper og Izola, til pittoreske Piran som er alles favorittby i Slovenia, eller til Portorož, et spa-resort på den slovenske rivieraen.
    Muligheten for et litt lengre alternativ i går gjennom den vakre Rosandra-dalen; et nasjonalparkområde langs Rosandra-elven mellom Trieste og grensen til Slovenia.

    Mulig med stopp/avreise fra Piran – 7 dager/6 netter. Spør om tilbud. Mulig å velge en ekstra natt i Piran.

  • Dag 7: Portorož/Piran – Poreč ca 70 km

    Sykling forbi saltgruvene Sečovlje hvor det på enorme flater og gjennom naturlig fordampning utvinnes havsalt. Herfra krysser du over grensen til Kroatia. Et stykke går ruten gjennom den kroatiske delen av Istria, den største halvøya ved Adriaterhavet. Her møter du et lett kupert terreng på vei til Porec. Dette er den viktigste byen på vestkysten av Istria. Den middelalderske gamlebyen er som et postkort med sine vakre hus og trange, brosteinsbelagte gater, små torg og hyggelige butikker. Den bysantinske St. Euphrasius-basilikaen fra 500-tallet står oppført på UNESCO`s verdensarvliste.

  • Dag 8: Poreč

    Avreise. Mulig med ferje fra Porec tilbake til Venezia. 2.5 time. Avgang kl 08.00. Hjemreise med fly fra Pula er også mulig.

Kart

Kontakt oss