Vi tar dere fra sør-tyrolsk alpeland i Trentino, via Gardasjøen og til bejublede amaronske vinmarker i Veneto. Når vi etter en begivenhetsrik uke parkerer syklene, er det på et sagnomsust vinslott som går godt med nordmenns sans for Amaronevin.
Vi tar dere fra sør-tyrolsk alpeland i Trentino, via Gardasjøen og til bejublede amaronske vinmarker i Veneto. Når vi etter en begivenhetsrik uke parkerer syklene, er det på et sagnomsust vinslott som går godt med nordmenns sans for Amaronevin.
Her er flytidene til turene våre:
19.06.2025 | OSL | VRN | MUC | 1535 | 2040 | LH2425 | ||
26.06.2025 | VRN | OSL | MUC | 1355 | 1755 | LH9465 |
Prisen for turen ser du under på datoen for turen.
Sjekk flytider under «Transport og fly»
Ønsker dere turen uten fly, ta kontakt med oss.
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.
Prisen inkluderer:
Enkeltromstillegg kr 4 200,-
Leie av elsykkel kr 2 100,-
I Italia har vi sykler som er produsert spesielt for oss. Vi er opptatt av at din opplevelse skal være så bra som overhodet mulig, og da er en driftssikker sykkel en helt essensiell del av det. Det får man nødvendigvis ikke av å kjøpe nye sykler i tide og utide. Og det er ikke bærekraftig heller. Vi tror på å ta vare på det vi har, og at din opplevelse av det vakre landet er viktigere enn fargen på sykkelen (selv om vi er ganske fornøyd med at de er grønne). Vi bruker derfor mange timer og penger på å sørge for at kritiske deler som gir, bremser og kvalitetsdekk er noe av det beste man kan få, og i god stand til enhver tid.
Syklene har som oftest enten sideveske eller bagasjebrett, og noen ganger frontveske / kartholder. De fleste syklene har flaskeholder. Mange tar med gel/tempursete for ekstra komfort.
Syklene er moderne offroad/hybridsykler. Følgebil har nødvendig utstyr og reservesykler. På de fleste destinasjoner er en av guidene sykkelteknisk ansvarlig, ellers bruker vi reservesykler og reparerer om kvelden. Standard sykkelhjelm fås utdelt, med mindre du ønsker å ta med egen.
Har du ytterligere spørsmål ang. syklene våre i Italia, er det bare å spørre oss.
Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.
Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.
Ankomst Verona flyplass. Transfer til Peio Fonti. Her spiser og overnatter vi i Cogolo, en liten alpelandsby 1200 m.o.h. i Stelvio nasjonalpark, Trentino. 30 km sør for familien Veneris hotell Stelvia Domina ligger kjente Madonna di Campiglio. Vi er i kjente skiområder.
Høydemeter i dag: +289/-818.
Vi ruller ned langs elva Noce i Peiodalen, som går over i Val di Sole ved Pelizzano. Dette er vakkert og uvanlig sykkelvennlig. Nord-italienerne vet å satse på sykkel og sykkelstier. Gjennom lokal fjellkultur, blomsterenger, vannføring og et spektakulært alpelandskap rulles sykkeldagen 35 km bilfritt fram til Mostizzolo, hvor vi dreier sydover den siste biten til Cles, beliggende ved Santa Giustina-sjøen, 650 m.o.h. Vi befinner oss i et spennende vinområde hvor den eldgamle Teroldego-vindrua råder grunnen. Sammen med epleproduksjonen lever jordbrukerne godt her. Piazzaen i Cles byr på hyggelig utekos før og etter middag, på restaurant i byen.
Høydemeter i dag: +293/-745.
Videre sydover i Trentino skal vi ned ytterligere 400 høydemeter. Gjennom vesle Denno til Mezzocorona på rolige småveier. Med elvene Noce og Adige og bekyttende alpelandskap på begge sider trives vinstokkene Teroldego usedvanlig godt her. Helt tilbake til romerriket blei vin fra denne drua fraktet i amforaer til Roma langs antikke Via Claudia Augusta. I dag er det benevnelsen på den populære italiensktyske sykkelruta, som går nordover over alpene til Donauworth i Bayern. I Mezzocorona tar vi en tre-minutters kabelbane opp, til utsiktspunkt over dal og alper, og nyter dagens lokale spesialiteter og vin.
Rett etter Mezzocorona kobles vi på Adige sykkelløype som går sammenhengende fra Merano i nord til Verona i Veneto. Vi ender opp på hotell i det historiske sentrum av gamlebyen i Trento. Gamle romerske Tridentum var en romersk garnisjonsby og et blomstrende handelssentrum langs via Claudia. I dag en svært velstående og velholdt hovedstad i Trentino. Middag på restaurant ved piazzaen.
Høydemeter i dag: +342/-472,
Vi holder oss langs Adige-elva-på sykkelstier hele dagen. Fordums palasser og middelalderslott ligger strødd i åssidene og den fruktbare dalen oser av grønn velstand. Etter et par mil svinger vi inn til Rovereto for piknik i parken. Den neststørste byen i regionen med et mer veneziansk preg. En vakker by ved elva Leno, som renner ut i Adige. Byen og området Isera fokuserer det meste av vinavlingene sine på den lokale Marzemino-drua, sogar kjent fra operaen Don Giovanni («Versa il vino! Excellente Marzemino!»).
Etter piknik, tar vi snart til høyre, forlater elva og peiler inn nordkysten av Garda. Først Mori by og her bør iskrem stå på programmet. Liker du italiensk is, er dette stedet! Videre inn i nye vakre kultiverte jordbruksområder før vi ruller med panoramautsikt ned til Gardasjøen og hotellet i Torbole.
Høydemeter i dag: +368/-367.
En vakker rundtur gjennom Valle dei Laghi nord for Gardasjøen. En av ukas to dager med litt bakker. Beskyttet av Dolomittene og ispedd 8 innsjøer er dette område en fargetriumf, takket være vannkilder sammen med middelhavs- og alpinvegetasjonen. Mikroklimaet begunstiger dyrking av vindruer, oliven og et utall frukt og grønnsaker. Dagen er en langsom prisverdig naturopplevelse. Sammen med stopp i de to vakre byene Arco og Dro, med deres attraktive bysentra og piazzaer for hvile, toppes det hele med vinsmaking og vingårdslunsj i Pergolese.
Vi er midt i det tredje vinområdet den fjerde sykkeldagen; Nosiola-druen er primærjuvelen her. Vingården Pisoni trakterer oss på beste måte, og vi har god tid til å nyte gårdens retter og egenprodusert olivenolje, sammen med vinene de kan glede oss med. Før vi når hotellet stopper vi i Riva del Garda, den legendariske kystbyen med sin fasjonable historie og vakre sentraleuropeiske arkitektur fra det østerriksk-ungarske kongedømme.
Høydemeter i dag: +198/-208.
Vi starter med en morgentur på fjorden, fra Torbole til Malcesine, 40 minutter lenger sør. Kanskje den beste måten å få inn dette spektakulære landskapet på. Malcesine er en av mange små velstelte byene langs sjøen. Dagen sykles langs vannet i samtlige kilometer, hovedsakelig på sykkelveier. Vi stopper for bad og vannhull på de best egnede steder. Ellers kan Torri og Garda også være aktuelle småbyer å sette fra seg sykkelen for ei lita stund, inntil vi når Bardolino, som er dagens mål. En av de større byene på østkysten av Gardajøen, med 7000 innbyggere. Et hyggelig sted å tilbringe en kveld.
Høydemeter i dag: +389/356.
Morgenen starter med noen bratte bakker opp til Valpolicella-åsene. Etter får kilometer er vi i vesle Rivoli Veronese med utsikt over vakre vinmarker og Adige-elva. Natur og kultur pynter nok en gang omgivelsene og vi ruller sydover på sykkelstier langs elva mot Verona. Piknik i det grønne venter, og deretter få kilometer til Castello Mosconi og Bertanifamiliens severdigheter. Et uvanlig vakkert sted, hvor man har pleiet vindrua i fem generasjoner. Et av de virkelige tradisjonsrike vinhusa som lever godt av nordmenns begeistring for deres Valpolicella- og Amaronevin. En verdig og smakfull avslutning på en sykkeltur gjennom nok et stykke Italia, som aldri slutter å imponere oss. 10 km busstransfer inn til Verona for sein ettermiddag og kveld med avslutningsmiddag på by’n. Antagelig gir denne lille smakebiten av Verona et varsel om ønsket gjenbesøk.
Kort transfer til flyplassen i Verona.
Vi tar forbehold om skrivefeil/endringer i program og hotell.