Skip to main content

Slovenia til Italia

Kan man sykle fra Slovenia til Italia da? Ja, så absolutt. 2 land, en stor opplevelse. En tur som begynner i de Slovenske alper og som ender i Trieste, en av de vakreste stedene langs den italienske kysten.

 



✓ Husk! Denne turen kan også settes opp til vennegrupper etter din/deres ønsket avreisedato.

Fulltekstsøk

Transport og fly

2023
 

07.05.2023   OSL LJU MUC 07.15 12.25 LH1696
14.05.2023   TRS OSL FRA 18.10 23.30 LH245

 

16.07.2023   OSL LJU WAW 1045 1650 LO617
23.07.2023   LJU OSL WAW 1340 1855 LO616

 

Priser

Prisen for turen ser du under på datoen for turen. 


Sjekk flytider under «Transport og fly»

Turen uten fly koster minus kr 2.000, -
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.
Ta kontakt for tilbud om dere ønsker å endre dato for flyreisen (f.eks. forlenge reisen).

Prisen inkluderer:

7 overnattinger på hotell med frokost
Fly t/r Oslo-Ljubljana/Trieste
Transfer til og fra flyplass
5 middager med vin/vann
6 lunsjer med vin/vann
1 vinsmaking
1 Prosciutto smaking
Følgebil
Bagasjetransport
Syklende guider
Sykkel m/utstyr

Enkeltromstillegg kr 3 500,-
Elsykkel kr 1 900,-

Våre sykler i Italia

I Italia har vi sykler som er produsert spesielt for oss. Vi er opptatt av at din opplevelse skal være så bra som overhodet mulig, og da er en driftssikker sykkel en helt essensiell del av det. Det får man nødvendigvis ikke av å kjøpe nye sykler i tide og utide. Og det er ikke bærekraftig heller. Vi tror på å ta vare på det vi har, og at din opplevelse av det vakre landet er viktigere enn fargen på sykkelen (selv om vi er ganske fornøyd med at de er grønne). Vi bruker derfor mange timer og penger på å sørge for at kritiske deler som gir, bremser og kvalitetsdekk er noe av det beste man kan få, og i god stand til enhver tid.

Syklene har som oftest enten sideveske eller bagasjebrett, og noen ganger frontveske / kartholder. De fleste syklene har flaskeholder. Mange tar med gel/tempursete for ekstra komfort.

Syklene er moderne offroad/hybridsykler. Følgebil har nødvendig utstyr og reservesykler. På de fleste destinasjoner er en av guidene sykkelteknisk ansvarlig, ellers bruker vi reservesykler og reparerer om kvelden. Standard sykkelhjelm fås utdelt, med mindre du ønsker å ta med egen.

Har du ytterligere spørsmål ang. syklene våre i Italia, er det bare å spørre oss.

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel rute

Første dag er moderat, men de resterende dagene er enkle. Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist. 

Dagsprogram

  • Denne turen er en godtepose av fantastisk utsikt, spennende historie, smaker, lukter, inntrykk og en upåklagelig opplevelse av slovensk og italiensk gjestfrihet!

  • Dag 1: Bled (Slovenia)

    En nydelig turistby ved Bledsjøen, noen få kilometer sør for grensen til Østerrike.

  • Dag 2: Bled-Mojastrana-Kranjska Gora-Tarvisio 55 km (Slovenia/Italia)

    Vi starter med noen stigninger, sykkeldagen heller mot moderat i dag. Med mektig utsikt følger vi sykkelveien Alpe Adria langs elven Sava til Kranjska Gora. Et svært populært vintersportssted. Videre langs skogkledde veier, før vi krysser grensen til Italia og ankommer Tarvisio. Byen hvor Italia, Østerrike og Slovenia møtes. Med røtter tilbake til romersk gullalder og gammel handelsvei mellom Wien og Venezia. I dag lever den stort sett av aktiv turisme; ski og vandring i de Juliske alper, som fjellene har hett helt siden Cæsars tid.

  • Dag 3: Tarvisio-Malborghetto-Pontebba-Venzone 59 km (Italia)

    På nedlagte jernbanespor følger vi veien i et dramatisk landskap med spisse fjell, trange daler og høye fossefall. Gjennom små forførende landsbyer til vi ankommer Venzone, et medlem av klubben «de vakreste steder i Italia». I 1976 ble middelalderbyen knust av et voldsomt jordskjelv og innbyggerne i byen bestemte seg for å gjenreise gamlebyen 100% ved hjelp av ruinene som materiale. Det vil si ingen nye fasader og dermed et lite mesterverk av et fortidsminne!

  • Dag 4: Venzone-Cornina-San Daniele Del Friuli-Udine 62 km (Italia)

    Videre i naturskjønne omgivelser og bølgende landskap langs elven Tagliamento. Kanskje har vi tid til et bad underveis. En kort stigning før vi ankommer San Daniele Del Friuli, hvor vi får smake på nydelig skinke. Prosciutto bærer denne byen og som konkurrenten Parma, lever den vesle byen godt på sine vel 30 skinkeprodusenter. Turen går videre til Udine. Friulis kulturelle og gastronomiske «hovedstad». Gamlebyen oser av venezianske arkitektur og har et elegant og levende sentrum, ikke minst byens hjerte og vakre piazza Via Mercatovecchia.

  • Dag 5: Udine-Cividale-Cormons 53 km (Italia)

    Fra Udine gjennom vakkert landskap med vinranker så langt øyet kan se, mot den vakre landsbyen Cividale del Friuli. Vinsmaking på Villa de Claricini Dornpacher, utsøkt vin. 

    Etter vinsmaking og piknik forsetter vi til hotellet i Cormons.

  • Dag 6: Cormons-Palmanova-Aquilea-Grado 52 km (Italia)

    Fra Cormons mot Palmanova, en by på Unescos verdensarvliste med sitt unike festningsverk og sin særegne bystruktur. Derfra videre mot Aquilea. Grunnlagt av romerne i 181 f. kr, et enestående vitnesbyrd fra antikken. Her fikk 3000 veteraner fra erobringen av Spania sin velfortjente pensjonstid, og dermed og bidro dermed til romaniseringen av området. Deretter en herlig kyst etappe ut i havet, helt nord i Adriaterhavet ytterst i Venezia-bukta. Denne sanddyna var en gang en viktig romersk havneby, knyttet til Aquileia som den gang var den romerske provinshovedstaden 10 km inn i landet. På 1800 tallet var den en kur- og badeanstalt for konger og keisere i det Habsburgske monarkiet, den gang Friuli lå under Østerrike. I dag lever øya av fiske og sommerturisme med strender og idyllisk gammelt sentrum som varemerke.

  • Dag 7: Grado-Monfalcone-Trieste 36 km (Italia)

    På sykkel langs stranden mellom Grado og Monfalcone i et nydelig kystlandskap. Transfer siste del til Trieste. En by som har en spennende historie og en helt spesiell plass i italienernes hjerte. Her har italiensk, slavisk, jødisk, germansk og ja selv gresk kultur blandet seg og byen er særdeles vakker med dens unike kystlinje hvor klippene stuper ned i dypblått hav og hvite fjell strekker seg mot himmelen.

  • Dag 8: Trieste

    Avreise

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

Mai 2023

7/5Slovenia/ItaliaSlovenia til Italia 07.05-14.05.2023Mer enn 829 500,-Bestill

Juli 2023

16/7Slovenia/ItaliaSlovenia til Italia 16.07-23.07.2023Mer enn 828 900,-Bestill
Kontakt oss