Skip to main content

Vietnam & Kambodsja

Et streif av storbyene Hanoi, Saigon og Phnom Penh, samt det unike tempelområdet Angkor Wat og den tilhørende hyggelige byen Siem Reap.  Vi sykler ute på landsbygda i Vietnam og Kambodsja og møter gjestfrie, vennlige mennesker. Vi kjenner på dagliglivet til disse hardt prøvede folkene, opplever kulturforskjeller og får et innblikk i landenes sjel og historie.

 

Fulltekstsøk

Transport og fly

Flytider:

22.02.2025

  OSL HAN DXB 1400 (22/02) 1240(+1 dag) EK160
08.03.2025   REP OSL BKK/DXB 1925 (07/03) 1210 (08/03) PG908

 

01.11.2025   OSL HAN DXB 1400 1240 (02/11) EK394
15.11.2025   REP OSL BKK/DXB 1925 (14/11) 1210 (15/11) EK159

Tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger 2024:

"Hei Tonje og takk for sist!
Trengte litt tid på «lande» inn i hverdagen tilbake i Ålesund. 14 dagers tur smekkfull av inntrykk skal bearbeides både fysisk og oppe  i hodet.

Nå som ting har falt mer eller mindre på plass og man har fått opplevelsene på litt avstand, så er det greit å oppsummere.

 

Reiseleder Tonje.
Du steppet inn på kort varsel og sikkert med blandede følelser for hva og hvem du skulle guide gjennom 13 fulle sykkel- og turdager.
Kort oppsummert: Jeg/vi kunne ikke ha vært mer fornøyd med deg og ditt team. Veldig konkret og tydelige melding, lydhør for innspill, samarbeidet perfekt med lokale guider. Morsom, dro i gang sanger i bussen, passe sjefete og viste et stort ansvar for at vi alle skulle ha det bra.
Terningkast: 6!

Flyturen t/r Oslo:
Stort sett er den eneste måten å komme seg til og fra Vietnam på er ved å benytte fly. Ingen problemer med innsjekking (beklager at 2 av oss «glemte» å ta powerbank-en ut av koffert og ned i sekken!). Mantraet «Alle skal med» gjorde det trygt og behagelig å vite at vi aldri ble left overs på en flyplass.
Svære fly, men med god service.
Første stopp var Dubai der vi samlet oss på en bar på flyplassen i påvente av neste avgang. Det var der vi fikk hilse på vårt reisefølge og vurdert både alder og taleførhet. Vi skjønte fort at her var det stort sett 60 ++ (og vel som det) som gjelder, samt at ingen var nevneverdig plaget av «avskåret tungebånd»! Vi fikk bagasjen på rett sted til rett tid (noe som er svært viktig når man «lever i koffert»!

Hotell:
Veldig fornøyd med de utvalgte hotellene, men litt travelt å kun bo en natt på hvert hotell (unntak siste nettene i Siam Peak).

Maten som ble servert:
Tradisjonell og god mat. Næringsrik, og definitivt ikke fetende! 2 varme måltider i 10-11 dager med «samme» meny var kanskje i meste laget. Ett par ganger ble det humret litt rundt muligheten for 2 stk knekkebrød med ost til lunsj, men vi fikk definitivt gode og næringsrike måltider. Jeg «slanket» meg 2 kg på turen, og det var ikke på grunn av syklingen!
Fedme og overvekt må forresten være et ikketema i hverken Vietnam eller Kambodsja.
En liten digresjon: Siste lunsjen før hjemreise var oppsatt som «Lunsj på egen hånd». De fleste inntok denne på hotellet ved siden av bassenget. Tror det var rimelig stor overvekt av bestilte hamburger med french fries denne formiddagen!

Sykler og sykling:
Syklene var i rimelig god stand. Litt variabelt mht utstyr og gir. Jeg fikk byttet sykkel en gang grunnet for liten gir-utveksling (for lette gir), og det ordnet seg uten problemer. Flinke mekanikere fulgte oss hele veien og ordnet ut hva en enn nå skulle være.
De utgjorde også følgebilen som sikret oss kaldt vann, øl eller brus. En uvurderlig tjeneste i 30+ graders varme! Ordningen med gratis vann og 1 dollar/boks med øl/cola ble ordnet ganske greit. Tror de aller fleste gjorde opp for seg med god margin.

Sykkeltraseene som vi skulle holde oss på ble presentert av guidene. Litt idyllisk beskrevet i «dag for dag» i brosyren. Vi ble nok mer opptatt av å holde oss fast i sykkelstyret samt unngå huller i «veien» enn å oppleve folkelivet «På sykkel langs smale landsbyveier».
Den dagen det kom et skybrudd som på få sekunder gjorde krøtterstien om til gjørmehull var vel den eneste gangen under turen at jeg faktisk var litt bekymret for om dette gikk bra for alle, men det gjorde det! Vi ble satt skikkelig på prøve og for egen del ville det kanskje ha vært litt bedre og sykkel-dekkene hadde hatt litt bedre mønster. Dog ingen problemer når det var tørre veier.

Vi var der for både å sykle og oppleve. Det gjorde vi i fullt monn. Passelige avstander mellom små og store opplevelser. For egen del var det både rørende og litt skremmende å se landsbylivet på nært hold når vi syklet rett gjennom deres hverdagsliv. Barn som vinket til oss og smilte over hele ansiktet og helt sikkert vurderte oss som en raritet og morsomt innslag.

Stopp på veien.
Vi var både på sykkelturene og via buss innom diverse særverdigheter. Palasser, templer, museum, tuneller etc. Alt er mer eller mindre interessant basert på hva som er av interesse for deg der og da. Når det regner som pokker, så er nok de fleste rimelig klare for en rask retur til bussen. Andre ganger er det så brennende varmt at man ønsker å komme på sykkelsetet, få på seg hjelmen og bare trø i vei.
Programmet som var lagt opp med stopp på veien utgjorde noe for enhver smak. Personlig synes jeg at Olivenreiser har truffet rimelig bra i så henseende.

Turen til Kambodsja med båt.
Jeg vil poengtere det først som sist: Sammen med sykkelturene som ble denne båtturen et high light for meg. Hurtiggående passasjerbåt med akterdekk og servering av «posemat» i rikt monn. Tur på sideelv før vi entrer Mekong-deltaet med alle sine arbeidsbåter/kraner. Stopp på grenseovergangen til Kambodsja (som består av ei brygge med et par tilhørende statlige kontorer) der du får stempel i passet og vinket god tur videre.
«Innseilingen» til Phnom Phen ved sin litt vestlige skylight, mottatt av en stedlig representant som har bestilt lunsj/middag til en gjeng som allerede var stappmette etter måltidet om bord (lunsjen ble avlyst!) og buss derfra til nytt hotell.
Greit nok at det ble 5-6 timer om bord i båt, men for en opplevelse og for en tur! Herlig!

Etter at vi kom hjem, har Kari og jeg diskutert litt hva vi har sett og opplevd. Det meste er nevnt over, men uansett så blir man både sjokkert, imponert, men mest forundret over trafikken-bildet i de 2 storbyene. Tror det ble nevnt at der er rundt 5,5 mill. innbyggere i Hanoi. Da må det sikkert være minst 3 mill. scootere i den byen. For et trafikkbilde man opplever ved å se på hvordan den pulserende massen av biler, transportkjøretøy og scootere kjemper seg frem. 18 års aldersgrense for fører, kort kurs på nettet for å ta scooterlappen, påbudt bruk av hjelp, men deretter fri flyt av passasjerer (uten hjelm), gjerne små barn foran eller bak fører, og ikke uvanlig med 4 personer som klamrer seg til hverandre. Fascinerende på en måte som uttrykker både forundring og respekt for deres levemåte.
I tillegg må det gis hylles til Mr. Tong og hans lokale guider. Den syngende guiden som fremførte evergreens med stor innlevelse og stemmeprakt er bare utrolig. At han fikk 2 x nasjonalsangen vår i retur, er bare rett og rimelig!

Tusen takk til Tonje og hennes medhjelpere! Uforglemmelig, sterke opplevelser, samhold og nye vennskap. Vi ville ikke ha vært denne turen foruten. Minnene kommer til å sitte lenge og godt både i hodet og hjertet!
Mvh Helge Blindheim"

"Hei!
Takk for en kjempeflott sykkeltur til Vietnam og Kambodsja. Turen innfridde så absolutt forventningene. Hotellene hadde god standard, syklene var greie og sørvisen på dem super. Vi hadde få utfordringer og var det noe, ble det reparert umiddelbart. Områdene vi besøkte var interessante og vi kom tett på lokalbefolkningen. Vietnameserne var/ er et smilende folkeferd.

Alt var godt organisert, gruppa var disiplinert og inkluderende. Jeg har lang erfaring med grupper/ skoleklasser og vet hvor forskjellig grupper kan være. Dette var en spesielt god gruppe hvor alle kunne prate/ være sammen med alle. Folk møtte opp presist og vi syklet godt i flokk. Tempoet var det ikke noe å si på, skulle gjerne tatt flere bilder underveis, men med så mange i følge, kunne vi ikke stoppe overalt. De lokale  guidene var kunnskapsrike, men engelsken deres var litt vanskelig å forstå.

Egil gjorde en kjempejobb, omsorgsfull og effektiv. Vi nøt godt av at han var så erfaren sykkelguide og historieforteller. Han organiserte det hele på en meget god måte.

Det var greit vi samlet inn felles tips som han porsjonerte ut til de som skulle ha underveis. Vi fikk rikelig med vann gjennom dagen, der kunne øl også vært inkludert. Det var greit å betale for drikken på restaurantene.

I Kambodsja var vi heldige med tempelbesøkene, ingen kø noen sted. Fine sykkelruter og gårdsbesøk.

Denne turen har jeg hatt på min «bucket list» i flere år. Jeg er veldig fornøyd med å få gjennomført den i år. Vi dro tilbake til Kuala Lumpur og var der helgen ut før vi returnerte til Norge. På den måten løste vi utfordringen med mye bagasje etter et lengre opphold i Malaysia.
Mvh Jorunn Gjønnes."

Løypekategori

Våre turer passer for dere som liker en aktiv ferie. Som oftest er det antallet og lengden på bakker som avgjør vanskelighetsgraden. Bakkene tar du i eget tempo. Vår tanke er å lage sykkelturer for folk flest uansett alder- til nytelse og glede. Det sykles fra ca. 35 km til 65 km pr dag (se spesifikasjoner på hver enkelt tur), vanligvis fra kl. 09.00 til 17.00, ispedd mange stopp/besøk og lang piknik/lunsj.

Dette er en enkel rute

Når vi kaller disse rutene for enkle betyr det ikke at turen er uten bakker – de er ikke til å unngå. Disse rutene mener vi passer de aller, aller fleste. Svært få krevende bakker, stort sett lettsyklet terreng og uten besvær for en vanlig mosjonist.

Guide

Guide
Egil Heggen

Har bakgrunn som samfunnsinteressert journalist og jobbet tidligere som økonomisk journalist i avisen Valdres.

Egil møter andre kulturer med åpent sinn og liker å “backe opp” din reiseglede. Han omtales som en positiv og sosial person. Snakker spansk og engelsk.

Forbehold om endring av guide.

Priser

Prisen for turen ser du under på datoen for turen. 

 

Sjekk flytider under «Transport og fly»

Ta kontakt med oss for pris uten fly. 
Ta kontakt for tilbud om tilslutning fra en annen flyplass enn Oslo.

Prisen inkluderer

  • Fly t/r Oslo-Hanoi/Siem Reap-Oslo
  • Flyskatt
  • 12 overnattinger på gode hotell
  • Godt og vel halvpensjon
  • Syklende Olivenguide og engelsktalende vietnamesisk sykkelguide
  • Følgebil med sjåfør
  • En innenriks flygning
  • All transfer
  • 3 båtturer
  • Mekongcruise til Phnom Penh
  • Innganger/omvisninger som i program
  • Gode sykler

 

Tillegg for enkeltrom kr 5 600,-

Leie av el-sykkel kr 2 300,-

Dagsprogram

  • Et streif av storbyene Hanoi, Saigon og Phnom Penh, samt det unike tempelområdet Angkor Wat og den tilhørende hyggelige byen Siem Reap. Vi sykler ute på landsbygda i Vietnam og Kambodsja og møter gjestfrie, vennlige mennesker. Vi kjenner på dagliglivet til disse hardt prøvede folkene, opplever kulturforskjeller og får et innblikk i landenes sjel og historie.

  • Dag 1: Oslo – Hanoi

    Avreise fra Oslo med mellomlanding og ankomst Hanoi dagen etter.

  • Dag 2: Ankomst Hanoi

    Ankomst Hanoi hvor vi ønskes velkommen av vår lokale guide. Guidet gåtur i den gamle delen av Hanoi. Vi snirkler oss forbi små fortauskafeer, får innblikk i hektisk storbyliv, vietnamesisk dagligliv og lokale trafikkregler. Ekte vietnamesisk velkomstmiddag på restaurant.

  • Dag 3: Red River Delta – Hanoi ca 45km

    Vi forlater Hanoi for 1,5 times kjøretur til Bac Ninh, hjembyen til den berømte folkemusikken Quan Ho, som har blitt sunget av lokalbefolkningen i nærmere tusen år. Vi sykler gjennom rismarkene og lokale landsbyer. Første stopp er Tho Ha, en av de få tradisjonelle landsbyene i Vietnam som fortsatt er godt bevart. Vi besøker en familie og opplever litt av deres hverdag. Får en liten innføring i den lokale folkemusikken, smaker lokal vin og opplever tradisjonell folkemusikk Quan Ho. Vi fortsetter sykkelturen og krysser elven med lokal båt. Piknik på veien. Mer sykling på den vietnamesiske landsbygda før vi møter bussen som tar oss med tilbake til hotellet.

  • Dag 4: Hanoi – Ninh Binh 54km

    Idag kjører vi sørover til broen Doan Vy i Ninh Binh, hvor vi sykler gjennom det fantastiske landskapet i Van Long-reservatet. Man får virkelig oppleve naturen i Vietnam. Lett lunsj på vei til landsbyen Kenh Ga, og herfra til bredden av en liten elv, hvor vi får oppleve tradisjonelt landsbyliv i Vietnam. Buss til hotellet i Ninh Binh.

  • Dag 5: Ninh Binh – Hanoi 40km

    Etter frokost sykler vi gjennom lokale landsbyer og gårder til Hoa Lu, Vietnams hovedstad før den ble flyttet til Hanoi i 1010. Her besøker vi tempelet til de to konger. Videre sykler vi til Tam Coc som betyr ”tre grotter” .Området kalles ”Halong Bay på land”.Lunsj på en lokal restaurant og transfer videre til Cãu Khuãt. Mer sykling på diker i spennende omgivelser.

  • Dag 6: Hanoi – Ho Chi Minh (Saigon) (Sykkelfri dag)

    Morgenflyet til Ho Chi Minh City. Lunsj ved ankomst. Innsjekking på hotellet og tid til å nyte det pulserende livet i Ho Chi Minh City eller Saigon som mange lokale fortsatt kaller byen. Vi besøker Notre Dame-katedralen, det gamle postkontoret og krigsminnemuseet, som viser kolonitiden. Ettermiddagen fri til å utforske Saigon på egen hånd.

  • Dag 7: Ho Chi Minh (Saigon) (Sykkelfri dag)

    Etter frokost tar bussen oss til de berømte Cu Chi-tunnellene. Et fascinerende nettverk av underjordiske tunneller som den vietnamesiske frigjøringsfronten FNL benyttet til å kjempe mot amerikanerne under Vietnamkrigen. Resten av dagen på egenhånd.

  • Dag 8: Saigon – Can Tho 49km

    Bussen tar oss til Xa Vinh Kim. På sykkel langs smale landsbyveier hvor vi kommer tett innpå det fascinerende landskapet og folkelivet på Mekongdeltaet – veldig forskjellig fra det vi opplevde på sykkelturene i Nord-Vietnam. Vi stopper i nærheten av Cai Lay, hvor det blir pikniklunsj på lokal kafe. Deretter på sykkelen et par timer gjennom rismarker og mange avsidesliggende landsbyer til Cai Be ved elven. Busstransfer til Can Tho. Vi går fra hotellet til en lokal restaurant på kvelden. Etter middagen kan de som ønsker ta en tur langs byhavnen.

  • Dag 9: Can Tho – Chau Doc 33km

    Vi spaserer til elven hvor vi går ombord i en liten båt som tar oss med til Cai Rangs flytende marked og landsby. Sykling videre på landsbygda hvor vi nyter det vakre deltalandskapet. Pikniklunsj underveis. Transfer til Chau Doc.

  • Dag 10: Chau Doc – Phnom Penh (Sykkelfri dag)

    Etter tidlig frokost går vi ombord i en hurtigbåt for en behagelig og interessant tur til Pnom Penh. Vi ankommer Pnom Penh etter ca. 5 timer på Mekongdeltaet. Lunsj ved ankomst Phonm Penh. Etter lunsj besøker vi Toul Sleng Prison museum. Det er et dystert vitnesbyrd om Kambodsjas blodige år under Pol Pot(1975-1979). Vi prøver også å rekke et besøk i Kongepalasset og Sølvpagodaen.

  • Dag 11: Phnom Penh til Siem Reap

    Turen går til Siem Reap. Avhengig av årstid går dette med buss eller båt. Stopp i «edderkoppbyen» hvor det finnes svært interessante ting på menyen. Etter innsjekk på hotellet, mulighet for spasertur i Siem Reap. Besøker byens livlige markeder samt en pagode.

  • Dag 12: Siem Reap 30km

    I dag sykler vi til det arkeologiske området og besøker Angkor Wat, det mest berømte tempelet på Angkor sletten. Videre til Bayontempelet og Ta Prom tempelet, gjennom lokale landsbyer før lunsj på lokal restuarant. På ettermiddagen besøker vi Neak Pean, en kilde bygget i midten av et basseng, som forestiller en paradisisk innsjø i Himalaya. Vi besøker den nordre porten til Angkor Thom, Elephant Terrance og Bayon tempelet, kjent for sine 54 tårn dekorert med 200 smilende ansikt.

  • Dag 13: Siem Reap 40 eller 57km

    Frokost på hotellet før vi sykler vekk fra turistområdene rundt Siem Reap. På avsides veier til det gjemte og mosedekte tempelet Beng Mealea som ble bygget tidlig på 1200 tallet. Lunsj på campen til et utviklingsprosjekt i området. Transfer tilbake til Siem Reap. Tid på egenhånd før vi spiser avskjedsmiddag på hotellet.

  • Dag 14: Siem Reap – Bangkok

    Tid på egenhånd før transfer til Siem Reap flyplass for avreise.

  • Dag 15: Ankomst Oslo

Kart

Avganger & priser

UtgåendeLandReisemålLedige plasserFra pris

November 2025

1/11Vietnam & KambodsjaVietnam & Kambodsja 01.11-15.11.2025
Turen er bekreftet
Mer enn 848 900,-Bestill
Kontakt oss
Adresse:
Oliven Reiser AS
Ulefossvegen 4
3730 Skien