Skip to main content

Amalfikysten - et populært reisemål!

De vakre byene langs Amalfikysten har blitt et populært reisemål, og det å få oppleve flere av disse stedene på én og samme tur var virkelig helt fantastisk. I april var jeg så heldig å få være med på den kombinerte gruppeturen vår, hvor vi tilbrakte tre dager langs Amalfikysten og vandret på Gudestien, besøkte Positano, Capri, og ikke minst Pompeii.

Dagene vi tilbrakte langs Amalfikysten hadde vi base i Sorrento, en veldig fin og sjarmerende by med små søte gater, vakre klipper, og en helt fantastisk utsikt over napolibukten. Ikke minst er Sorrento kjent for sine sitroner og sin produksjon av Limoncello, perfekt for en sitronelsker som meg!

Vi landet såpass tidlig at vi hadde store deler av den første dagen til å utforske Sorrento på egen hånd, før vi på kvelden samlet oss til en deilig treretters middag på en restaurant med en helt fantastisk utsikt over Sorrento.

Dagen etter var det klart for første vandredag og etter frokost spente vi på oss joggeskoene og satt kursen mot Agerola, startpunktet for dagens tur. Her fikk vi med oss deilige hjemmelagede sandwicher og satt i marsj på Gudestien (på italiensk «Sentiero degli Dei»). Denne turen har en helt fantastisk utsikt over havet og vi fikk se mange av de fine landsbyene som ligger langs kysten.

Etter noen timers rolig vandring på Gudestien, med snacks-stopp underveis, og lunsj og vin i Nocelle, var det på tide å bevege seg ned de rundt 1700 trappetrinnene til Positano. Og selv om leggene virkelig fikk kjørt seg, hadde vi det gøy med turen ned, og tanken på et forfriskende bad og en deilig is i Positano ga hvertfall meg ekstra fart i beina. Denne byen er akkurat som man ser på bilder; pastellfargede hus, vakker arkitektur og søte, små butikker med håndlagede ting.

De to neste dagene var det Capri og Pompeii som sto for tur. Fra Sorrento er det kun en kort båttur over til den vakre, luksuriøse øya Capri. Vår lokale guide, som faktisk er bosatt på øya, guidet oss rundt i byen og på turstier, fortalte oss om øyas historie og funksjon, og viste oss fantastiske utsiktspunkt hvor det ikke var noen andre enn oss. Det hele ble avsluttet med en deilig pizzalunsj og litt egentid til å utforske øya, før vi tok båten tilbake til Sorrento igjen.

Pompeii var virkelig en helt utrolig og surrealistisk opplevelse, og jeg syns fortsatt det er vanskelig å forstå at jeg faktisk har vært der. Byen som ble begravet av vulkanen Vesuv i år 79 e.Kr, består av imponerende ruiner som har blitt gravd frem, og gir oss et innblikk i hvordan livet var for 2000 år siden. Man føler seg ganske liten der man går rundt i de utgravde gatene og ser godt bevarte villaer, templer og teatre som har ligget under jorden i tusenvis av år. Virkelig en wow-opplevelse!

Dette er bare noen av de tingene og stedene jeg fikk oppleve på mine tre dager langs Amalfikysten, og i oktober har vi faktisk en vandretur hvor du får tilbringe hele 8 dager der nede! I tillegg til å få oppleve Sorrento, Gudestien, Positano, Capri og Pompeii, er man også i Amalfi, Ravello og Pogerola. Jeg skulle så gjerne vært med på denne turen og få muligheten til å oppleve enda mer av Amalfikysten, for dette området er virkelig et sted verdt å besøke!

Beste hilsen: Susann Bjerkseth
Reisekonsulent i Oliven Reiser

Her finner du vår flotte vandretur til Amalfikysten i oktober:   Vandretur Amalfikysten

Sjekk ut våre øvrige vandreturer, her!